Open Access Week 2022

Open access week 2022

Lurer du på hvordan det går med åpen tilgang? Har du spørsmål om datahåndtering, klimaforskning, eller hvem som skal betale for åpen publisering?

24. - 30. oktober markeres den internasjonale Open Access-uka. Flere norske fagbibliotek samarbeider om en rekke webinarer med fokus på åpen vitenskap, publisering og forskningsdata. Alle webinarer er digitale og åpne for alle interesserte.

Lurer du på hvordan det går med Plan S og visjonen om full åpen tilgang til forskningspublikasjoner? Har du spørsmål om hvem som skal betale for åpen publisering? Er du interessert i å høre om data stewards og hvilken rolle de har i å tilrettelegge datahåndtering? Og hva med klimaforskningen, er den egentlig tilgjengelig for allmennheten?

Se fullt program på Openscience.no.

24. oktober kl. 10 kan du lære mer om åpen publisering av søkestrategier, og hvilke hindringer og muligheter som finnes. Hvordan kan man gjøre dette til en naturlig del av arbeidet med litteratursøk? Kan man skape en norsk standard? En av våre egne spesialbibliotekarer, Vibeke Saltveit, er med på å holde foredrag, sammen med Håkon M. Bjerkan som er universitetsbibliotekar ved Universitetet i Stavanger. Håkon M. Bjerkan skal snakke om erfaringer med GitHub og planene om å publisere søkestrenger på Zenodo, mens Vibeke Saltveit fokuserer på hvordan det systematiske søket utgjør datainnsamlingen for systematiske oversikter. Webinar om åpen publisering av søkestrategier kan du lese mer om her.

28. oktober kl. 10 kan du se The rise of the Data Stewards på en skjerm nær deg. Zoom-foredraget holdes blant annet av en av våre egne, nemlig Dag-Even Martinsen Torsøe, spesialbibliotekar ved USN. Andre bidragsytere er Universitetsbiblioteket ved OsloMET, Universitetsbiblioteket ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, Universitetet i Wien, NTNU og Høgskulen på Vestlandet. Her vil de ulike aktørene presentere dataforvaltningsrollen i fremtidens utdanning, prosjektet "Kompetanserammeverk for forskningsdatastøtte", og forskerstøtte og innsamling av data. Dette foredraget vil foregå på engelsk, og ta for seg "the data stewards and their role as experts in data handling throughout all phases of the data life cycle". Her er link og mer informasjon.