Akademisk skrivesenter

Skrivesenter

USN Akademisk Skrivesenter er et tilbud til alle USN studenter.

Skrivesenteret tilbyr:

• 45 minutters konsultasjoner
  • hjelp til semesteroppgaver, bachelor- og masteroppgaver
  • hjelp til alle stadier i skriveprosessen: problemstilling, disposisjon og redigering

Skriveveilederne er masterstudenter ved USN med erfaring i akademisk skriving. De kan hjelpe til med tekster både på norsk eller engelsk og innenfor alle fagfelt.  Skriveveilederne fokuserer på grunnleggende prinsipper for akademisk skriving på tvers av fagfelt. Bli bedre kjent med våre skriveveiledere her.

Hva kan skrivesenteret hjelpe deg med?

• logisk flyt i teksten
  • oppgavestruktur
  • oppbygging av avsnitt og setningsstruktur
  • utvikling av et konsist og presist akademisk språk

De fleste av konsultasjonene på skrivesenteret er digitale og foregår på Zoom. Det også mulig å møtes på campus, men dette må avtales direkte med skriveveilederen. Tjenesten er gratis, og du bestiller ved å benytte bestillingsskjemaet nedenfor. Det er kun mulig å bestille én veiledningstime i uka.

Bestill skriveveiledning så tidlig som mulig. Du trenger ikke å ha en ferdigstilt tekst for å bestille en konsultasjon, og vi kan hjelpe deg best i de tidlige stadiene av skrivingen.

Hva hjelper skrivesenteret ikke med?

Trenger du hjelp med litteratursøk og kildehenvisninger, tar du kontakt med universitetsbiblioteket. Skrivesenteret er ikke en korrekturlesningstjeneste og tilbyr ikke språkhjelp, hjelp til formatering eller tekniske spørsmål om Word eller andre programvarer.

Digitale ressurser

Skrivesenteret har et eget Canvasrom med nyttige ressurser for akademisk skriving. Her finner du et introkurs i akademisk skriving bestående av videoer med diskusjonsspørsmål, quizzer og skriveoppgaver rettet mot arbeid med egen tekst. Introkurset er tilgjengelig både i Canvasrommet og på Canvas Commons (for forelesere). Kurset finnes både på norsk og engelsk med de følgende temaene:

1.    Skriveprosessen
2.    Problemstilling
3.    Oppgavestruktur
4.    Introduksjon
5.    Disposisjon
6.    Å skrive fra kilder
7.    Avsnittsstruktur
8.    Setningsstruktur og klarhet

Skrivesenterets Canvasrom inneholder også modulen «Akademisk skriving og fusk», og en rekke moduler utviklet av NMBU Akademisk skrivesenter som fokuserer på skriving av masteroppgaver innen naturvitenskap. Her finner du videoer, tekster og lenker til nettsider som kan hjelpe deg i de ulike stadiene av masteroppgaveskrivingen.
Skrivesenteret har også en egen Facebookgruppe der vi legger ut tips om akademisk skriving og du kan stille spørsmål!

Webinarer

Skrivesenteret arrangerer webinarer om ulike tema innen akademisk skriving. Få mer informasjon og meld deg på gjennom bibliotekets kurskalender.

For forelesere

Skrivesenteret er et nytt tilbud for USNs studenter, og startet opp i mars 2022. Tjenesten erstatter ikke foreleserens eller veilederens rolle og diskuterer ikke det faglige innholdet, men fokuserer på det rent skrivetekniske. Som en digital tjeneste er vi tilgjengelige for studenter ved alle campuser. Vi setter stor pris på om du som foreleser informerer studentene dine om tilbudet. Vis gjerne frem infovideoen om skrivesenteret for å vise hva skrivesenteret kan tilby.

Undervisningsopplegg

Skrivesenterets koordinator Hanna Kavli Lodberg-Holm har utviklet et introkurs i akademisk skriving i form av en Canvas modul som du kan laste ned på norsk eller engelsk. Modulen består av videoer med grunnleggende prinsipper i akademisk skriving med spørsmål, quizer, diskusjonsspørsmål og skriveoppgaver knyttet til hvert tema. Opplegget egner seg som omvendt undervisning der studentene kan benytte prinsippene i egne akademiske tekster. Se mer informasjon om opplegget ved å laste ned modulen på Canvas Commons:
•    Log inn på Canvas og trykk på Commons.
•    Søk etter «Introkurs i akademisk skriving» eller «Intro course in academic writing».
•    Trykk på modulen og velg å importere eller laste ned, og hvilket emne du ønsker å importere modulen til.
Vi bidrar også med fysisk undervisning hvis du kan samle større studentgrupper. Har du spørsmål eller ønsker du at vi skal komme innom din campus så kontakt oss på: skriveveiledning@usn.no