Om USN Open Archive

USN Open Archive er Universitetet i Sørøst-Norge sitt vitenarkiv for faglige og vitenskapelige arbeider i fulltekst. Alt innhold i vitenarkivet er åpent tilgjengelig for alle.

Vitenarkivet inneholder vitenskapelige artikler, doktoravhandlinger, masteroppgaver og enkelte bacheloroppgaver. USN Open Archive er en del av det nasjonale Brage-konsortiet som driftes av BIBSYS, der over 50 institusjoner samler sine publikasjoner.

I tillegg finner du publikasjoner fra: AiR – Nasjonalt kompetansesenter for arbeidsretta rehabilitering, Sykehuset Telemark, Telemarksforskning Bø, Telemarksforskning Notodden og Tel-Tek.

Fordelene ved USN Open Archive

USN Open Archive gir deg som forfatter:

• trygg oppbevaring av dine publikasjoner (permanent url og rutiner for langtidsbevaring)
  • spredning via kanaler som Oria og NORA (Norwegian Open Research Archives), som kan gi flere lesere, som igjen kan gi flere siteringer
  • mulighet for parallellpublisering, som et supplement til tradisjonell publisering
  • økt synlighet, også internasjonalt og for forskere i utviklingsland
  • høy rangering i Google Scholar og vanlig Google ved søk på fullt navn
  • mulighet for å lenke til publikasjonen
  • mulighet til å følge med på statistikk over publisert materiale
    • totalt besøk og månedlig besøk siste halvår
    • antall filnedlastinger
    • geografisk angivelse på leserne

USN Open Archive gir leserne:

• enkel tilgang til og oversikt over universitetets vitenskapelig produksjon og studentenes arbeider
  • tilgang for alle til universitetets forskning

Ønsker du at ditt verk skal være tilgjengelig i fulltekst for andre?

Ta kontakt med ditt studiestedsbibliotek, så får du informasjon om hvordan du går fram.

Har du spørsmål, spør på ditt lokale studiestedsbibliotek eller send en epost til vitenarkiv@usn.no

Open Access

Open Access går ut på å gjøre forskning tilgjengelig for alle. USN Open Archive er et vitenarkiv i Brage-konsortiet, og tilbyr publisering for studenter og ansatte ved USN. Les mer om Open Access.