Happy Pride fra USN-biblioteket!

Prideflagg

Happy Pride til alle studenter og ansatte! På biblioteket feirer vi Pride med å tipse deg om Skeiv litteratur du kan låne hos oss!

Hva er Skeiv litteratur?

Skeiv litteratur setter i fokus situasjoner eller handlinger innenfor LGBTQ+ samfunnet, om det er unge som oppdager sin seksuelle legning, hvordan det kan være å vokse opp i feil kropp, eller andre stigmatiserte temaer som er med på å opplyse og informere lesere om LGBTQ+ personer.

Sjekk ut utstillingene med Skeiv litteratur og fagbøker om LGBTQ+ som bibliotekene ved USN har satt opp:

Utstilling Porsgrunn

Utstilling på Campus Porsgrunn

"Det beste med å være homo er å få utfordret gubbeveldet i egen person."
Kan lånes her: Homo : for deg som er, lurer på om du er eller har lyst til å bli homo : eller for deg som bare lurer på hvordan disse homogreiene funker

Bok 1: De usynlige kjønn / Bok 2: Folk flest er skeive

Kan lånes her: De usynlige kjønn / Folk flest er skeive

Utstilling Vestfold

Utstilling på Campus Vestfold

Bok 1: Julian er en havfrue / Bok 2: Wilma har to mammaer

Kan lånes her: Julian er en havfrue / Wilma har to mammaer

Anbefalt Skeiv litteratur fra bibliotekarene:

Simon vs. homo sapiens-agendaen (Simon vs. the Homo Sapiens agenda)

Av Becky Albertalli

Bedre kjent fra filmen, kanskje, med tittelen, Love, Simon, gir denne boken et innblikk i livet til en ung gutt og hans tanker rundt sin egen seksuelle identitet, og ikke minst, hans frykt for å bli avslørt.

Gamle menns elskov:  roman

Av Per Knutsen

I denne romanen følger vi Jan Radem og hans krets av eldre, homofile menn i Bergen under blant annet to gravferder og et bryllup. Jan Radem har nemlig en spesiell smak...

Guttene

Av Jessica Schiefauer

En sterk historie om kjønn, forandring og identitet. Handlingen er om de tre vennene, Kim, Bella og Momo, som har et tett forhold som gjennom tenårene og hvordan vennskapet deres utvikler seg mens de gjør det.

Kunsten å være normal

Av Lisa Williamson

En sammenkomst mellom de to guttene David og Leo endrer alt. David har aldri følt seg hjemme, ikke en gang i sin egen kropp. Leo, kommet til en ny skole, vil ikke annet enn å være usynlig. Men hemmeligheter kommer alltid frem.

For info om mer Skeiv litteratur, sjekk ut disse lenkene:

Skeiv litteratur: Fem skeive bøker i anledning Pride - Boktips

Ti skeive lesetips for barn og unge (ikke bare for barn og unge!)

HAPPY PRIDE!