Ti ting du (kanskje) ikke visste om Zotero

To studenter som arbeider i biblioteket

Her har vi samlet nyttige tips til deg som bruker Zotero - referanseverktøyet som bygger litteraturlista for deg.

1. Rett dato på nettsider

Blir du sprø av at datoen til nettsider ikke blir riktige selv om du bruker APA 7 med norsk språk? Ved å laste ned den norske APA 7-stilen fra Zotero Style Repository går datoene fra å se slik ut (2023, august 16) til å se slik ut (2023, 16. august).

2. Vise til tidligere utgitte verk

Du kan vise informasjon om tidligere utgitte verk (må ikke forveksles med ny utgave) i feltet Ekstra.

Skriv Orignal date: 1983 i Ekstra-feltet

Da vil referansen se slik ut: (Henriksen, 2004/1983).

Se forøvrig Kildekompasset sin APA 7 FAQ for utfyllende informasjon om tidligere utgitte verk.

3. Feilaktig URL ved import fra Oria

Av og til får bøker med seg en URL-adresse som peker til Nasjonalbibliotekets e-tilgang til boka når du importerer referansen fra Oria. Fjern lenken dersom du har brukt den trykte utgaven av boka. Lenkene fra Nasjonalbiblioteket peker ofte til en side hvor du må søke om tilgang til å lese e-boka, og dette er ikke informasjon som skal med i litteraturlista.

4. Overføre referanser fra EndNote til Zotero

Ønsker du å begynne å bruke Zotero, men har allerede et fullstappet EndNote-bibliotek? Frykt ikke - det er lett å bytte fra det ene programmet til det andre. Oppskriften finner du på våre EndNote-sider.

5. Kilden du ikke forstår noe av

Hjelp! Du har en kilde, men du er usikker på hvordan den skal legges inn i Zotero? Kanskje du må bruke en annen kildetype enn du tror. Se på Kildekompasset! Under de ulike referansetypene står det hvordan du skal legge inn referansen i Zotero. Jommen skal ikke lover føres som Bok og ikke Lovforslag.

6. PDF-filer

Visste du at du kan hente ut bibliografiske data fra en PDF-fil og lage en referanse på den måten? Trykk på plussikonet for å legge til en ny referanse, og velg deretter Lagre kopi av fil... Finn den aktuelle PDF-filen på maskinen din og vent et øyeblikk mens referansen lages.

7. Litteraturlista får ikke innrykk

Dersom du har valgt APA 7 og litteraturlista ikke får innrykk på andre linje av en innførsel, kan du forsøke å bytte til en annen referansestil og deretter tilbake til APA 7. Ofte er den enkleste løsningen den beste!

8. Tryllestaven

Tryllestaven er en artig funksjon som lar deg legge til en kilde ved å lime inn et ISBN-nummer eller DOI-nummer.

9. Nettsiden som gjemmer seg

Skal du legge inn en nettside manuelt, men så finner du den ikke i lista over referansetyper når du trykker på plusstegnet for ny referanse? Ergelig, men lett å ordne. Velg en annen referansetype, f. eks Bok og endre deretter til Nettside under Elementtype.

10. Bibliotekaren

Finner du ikke svaret på det du lurte på? Har du trålet diverse forum og lest flere veiledninger uten å komme noen vei? Det er hjelp å få! Flere av bibliotekarene på Universitetsbiblioteket jobber daglig med Zotero og er her for å hjelpe deg. Send oss gjerne en henvendelse på e-post, så svarer vi så snart vi har anledning.