Bli en reser på e-ressurser!

Illustrasjonsfoto

Opplever du problemer med å få tilgang til elektroniske ressurser på campus eller hjemmefra? Her finner du noen tips og triks til løsninger på vanlige problemer.

Som student eller ansatt har du tilgang til en stor samling med elektroniske ressurser, også når du er utenfor campus. På bibliotekets hjemmeside kan du se en oversikt over disse, på vår samleside for databaser og fagsider. Ved å logge inn med ditt USN-brukernavn og passord skal du i de fleste tilfeller enkelt få innpass i de ulike databasene, men av og til kan det oppstå problemer med tilgangen. Her er noen tips og triks til løsninger for vanlige problemer med tilgang:

• Prøv igjen senere! Det kan være at databasen er midlertidig utilgjengelig.
  • Ta en omstart av nettleseren og forsøk igjen.
  • Prøv med en annen nettleser (Chrome eller Mozilla Firefox er anbefalt. Internet Explorer er ikke anbefalt).
  • Dersom du bruker en PC (for eksempel en jobb-PC) med spesielle sikkerhetsinnstillinger kan disse ha et brannmur- og proxy-oppsett som ikke tillater bruk av flere tilgangsløsninger. Om dette er tilfellet bør du heller bruke en annen maskin for tilgang.
  • Dersom du bruker en ansatt-PC tilhørende USN har disse en funksjon som kalles SetProxy. Et tips om du bruker dette kan være å skru av SetProxy, og deretter starte nettleseren på nytt. Les mer om SetProxy her.

Ønsker du flere tips og triks for tilgang til e-ressurser kan du lese mer på bibliotekets hjelpesider for e-ressurser.

Har du spørsmål eller andre problemer med tilgang? Kontakt biblioteket på e-ressurser@usn.no.