Bokanbefalinger til jula

Ung kvinne leser foran juletreet

Her kommer noen bokanbefalinger fra bibliotekarene på universitetsbiblioteket - både for deg som liker å lese julefortellinger, men også for deg som kunne trenge en litterær pause fra julestria.

"Stargate - en julefortelling" av Ingvild H. Rishøi

Mari og StargateMari anbefaler boka Stargate, som hun også leste et utdrag fra på adventsstund på Kongsberg tidligere i desember.

Ronja er ei jente som må klare mye mer enn unger bør klare. Hun må skaffe mat, tjene penger, gjøre lekser - men hvordan få strøket lucia-kjolen når det ikke finnes strykejern hjemme? Hvordan stå i skolegården i storefri når pappa sjangler forbi på vei hjem fra puben? Stargate er puben, og Stargate er julefortellinga om ungene vi ser uten å se, kampene som kjempes bak lukkede dører. En fortelling om å bry seg om hverandre, om naboskap og om håp.

"Dash and Lily's book of dares" av Rachel Cohn og David Levithan

Dash og LilyNeste bok ut anbefales av Ingrid, og det er en bok som gir henne julestemning og hvor plottet også finner sted rundt juletider. Noen har kanskje sett adaptasjonen på Netflix? Boka er mye morsommere enn serien.

Boken handler om de to karakterene Dash og Lily som er polare motsetninger når det kommer til julestemning. Karakterene blir kjent med hverandre via en mystisk notatbok som Lily har gjemt i en bokbutikk. I notatboken blir finneren, Dash, utfordret til å løse gåter og gjøre spennende oppgaver, laget av Lily. Videre utfordrer Dash eieren av notatboken, Lily, til å gjennomføre en av hans utfordringer, som starter en omfattende lek rundt om i hele byen, mellom de to karakterene som kun konverserer via notatboken. Vi blir kjent med karakterene og deres familier og venner mens vi får bli med å lese om hvordan de utfordrer hverandre, den ene oppgaven mer spennende enn den andre! Midt oppi alt dette vår vi et innblikk av juletiden i hjertet av New York, både det glitrende, men også det skjulte.

Få et innblikk av juletiden i hjertet av New York, både det glitrende, men også det skjulte, gjennom å bli kjent med karakterene Dash og Lily.

"NOS4A2" av Joe Hill

NOS4A2 av Joe HillMarte anbefaler en julebok fordi som liker fantasi, skrekk, gru - og jul. Også denne boka er det laget en tv-serie av, men som vanlig er boka mye bedre enn showet.

Vi følger en mor ved navn Vic som forsøker å redde sønnen sin, Bruce Wayne (ja du leste riktig), som er kidnappet av en slem, slem mann i en Rolls-Royce med nummerskiltet NOS4A2 (si det høyt). Klarer hun å bruke de overnaturlige kreftene sine til å redde han før de kommer frem til fornøyelsesparken "Christmas land", hvor barn lever lykkelig alle sine dager (riktignok som onde julemonstervampyrer)?

"Uprooted" av Naomi Novik

UprootedVibeke vil gjerne anbefale en bok til dere som vil lese noe annet enn julefortellinger.

Uprooted føles som en blanding av flere eventyr du har lest før, helt til den overrasker deg igjen og igjen. En venninne av meg anbefalte den til meg, og da jeg sa at jeg alt hadde lest den, så hun dypt fornærmet på meg: "Og så sa du ikke fra til meg at jeg burde lese den?!" Jeg måtte gi henne rett i at jeg burde ha gjort det, så nå prøver jeg å anbefale den til alle for ikke å gjøre sammen feilen igjen.

Uprooted føles ut som en blanding av flere eventyr du har lest før.

"Fremtidens araber" av Riad Sattouf

Fremtidens araberMarit ønsker å trekke frem Fremtidens araber, som er en selvbiografisk tegneserieroman i seks deler.

I den forteller Riad Sattouf om oppveksten sin med sin nokså eksentriske, syriske far, franske mor og to småbrødre i vekselvis Libya/Syria og Frankrike på 1980- og 90tallet. Bøkene balanserer alvor og humor på en fin måte og bøkene gir oss et litt annerledes innblikk i kulturforskjeller, familieliv og søken etter identitet på tvers av landegrenser.