Hvor kan jeg se studentoppgaver?

Studenter som arbeider på biblioteket

Hvordan ser egentlig en masteroppgave ut? Har noen allerede skrevet om samme tema jeg vil skrive om? Skal du i gang med å skrive en bachelor- eller masteroppgave? I vårt åpne arkiv kan du se tidligere studentoppgaver ved USN i PDF-format.

I USN Open Archive vil du finne flere bachelor- og masteroppgaver i tillegg til doktoravhandlinger og åpne publikasjoner skrevet av forskere ved universitetet.

Fremgansmåte:

• Gå til USN Open Archive.
  • Velg først om du ønsker å se bachelor- eller masteroppgaver før du velger ditt studieområde:

Skjermbilde fra USN Open ArchiveSkjermbilde fra USN Open Archive

• Nå kan du se oppgavetitlene og klikke på de som kan være interessante for deg. På venstre side av posten kan du åpne artiklene i PDF-format.

Skjermbilde fra USN Open Archive

Noe å tenke på:

• Det står ikke hvilken karakter studentoppgavene har fått, så du må selv vurdere om det er en god kilde for deg å henvise til. Slik vurderer du en kilde.
  • Av og til kan det kanskje holde å la seg inspirere av tidligere oppgaver om lignende tematikk som du skriver om. Hva slags litteratur henviser de til? Kanskje du kan bruke noen av de samme kildene i din oppgave?
  • Ønsker du å sitere en tidligere studentoppgave? Følg veiledningen på Kildekompasset.

Det er ingenting om mitt tema eller på mitt studiefelt:

• Har du hørt om Google Scholar? Det er Googles vitenskapelige søkemotor. Her vil du finne studentoppgaver skrevet ved flere norske universiteter og høgskoler. Kanskje du finner en interessant studentoppgave her?
  • Du kan også søke etter studentoppgaver i Oria. Her kan du også se studentoppgaver som er skrevet ved andre norske universiteter og høgskoler. Velg Avansert søk og Norske fagbibliotek. På høyre side kan du velge Masteroppgaver eller Studentoppgaver under Materialtype. Skriv inn ett eller flere søkeord og klikk søk.

Skjermbilde fra Oria

Kan jeg publisere min oppgave?

Har du lyst til at din oppgave skal være synlig i vårt åpne arkiv?

Les mer om hvordan du går frem.

USN Open Archive

Her finner du alt som er publisert i det åpne arkivet.