• Bibliotek
  • I fokus

Ny rettighetspolitikk gir forskere større frihet til åpen publisering

Takk for at du deler din forskning

Som et ledd i å gjøre det enklere for forskere å møte kravet om å publisere åpent samtidig som de får publisere der de ønsker, har USN vedtatt en institusjonell rettighetspolitikk. Den nye politikken trådte i kraft 1. oktober 2023

USN har tatt et viktig skritt for å fremme åpen forskning og styrke forskernes rettigheter. Fra 1. oktober 2023 vil USN ha en institusjonell rettighetspolitikk som gjør det mulig for forskere å publisere der de ønsker, samtidig som de deler sin aksepterte manuskriptversjon (AAM) fritt med verden på publiseringstidspunktet. Dette vil øke synligheten og bruken av USNs forskning, samt bidra til å oppfylle kravene fra finansiører og myndigheter om umiddelbar tilgjengeliggjøring av vitenskapelige artikler.

Heidi Ormstad, Viserektor for forskningViserektor for forskning, Heidi Ormstad, er glad for at rettighetspolitikken er vedtatt: "Mange nasjonale og internasjonale finansieringsaktører og forskningsinstitusjoner har allerede beveget seg i retning av åpen tilgang som en standard praksis. Jeg er glad for at USN nå implementerer RRS, og med det er med på denne utviklingen der kunnskapsdeling fremmes."

Med den nye rettighetspolitikken beholder USNs forfattere rettigheter til å dele og bruke sin AAM uten restriksjoner. Det betyr at de kan laste opp sin AAM til USNs vitenarkiv, hvor den vil bli tilgjengelig på publiseringstidspunktet med en Creative Commons lisens. Denne lisensen gir andre lov til å lese, gjenbruke og bygge videre på forskningen. USN er ikke alene om å innføre en slik politikk. Flere norske universitet, som NTNU, UiB, UiO og UiT, har allerede gjort det samme. Dette viser at det er et sterkt ønske om å gjøre norsk forskning mer åpen og tilgjengelig for alle. Rettighetspolitikken er også i tråd med Plan S som gir forskere som har fått finansiering fra Forskningsrådet eller EU de siste årene tilsvarende rettigheter.

Heidi Ormstad ønsker å poengtere hvor viktig dette er, og sier at dette handler i bunn og grunn om å demokratisere kunnskap ved å gjøre den tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomisk eller institusjonell tilknytning. Dette støtter opp om prinsippet om at kunnskap bør være en felles ressurs. Åpen tilgang gjør at forskere raskere og mer effektivt kan bygge videre på den delte kunnskapen, hvilket kan akselerere vitenskapelige fremskritt. Det vil også bli enklere for samfunnet, industrien og beslutningstakere å dra nytte av den delte kunnskapen. Dette kan føre til en mer effektiv kunnskapsoverføring og en mer kunnskapsbasert tilnærming til problemløsninger.

Les mer om USN Institusjonelle rettighetspolitikk

Ta kontakt med Universitetsbiblioteket hvis du har noen spørsmål om den nye rettighetspolitikken! ml-usn-publiseringsgruppen@usn.no