Så enkelt er det å finne og bruke e-bøker

I høyremargen kan man huke av for "E-bøker"
Slik ser trefflisten ut i eBook collection fra EBSCO
VLeBOOKS viser her 2 treff på "marketing".
I ProQuest, en helse- og samfunnsfaglig database, kan man avgrense på "Bøker", og trefflisten viser alle treffene.

Det finnes mange fordeler ved å bruke e-bøker, og her lister vi opp noen av ekstratjenestene som finnes som du kanskje ikke visste om.

Hvis du synes vi har mange bøker i biblioteket, så kan du mer enn doble dette antallet hvis man skal regne med de elektroniske bøkene også! 40% av bibliotekets samling er fysiske bøker, og hele 60% er e-bøker.

Universitetsbiblioteket har lenge hatt flere elektroniske bøker enn fysiske bøker, og antallet steg ytterligere under koronapandemien, for å imøtekomme alle studenter som satt hjemme og ikke kunne dra til biblioteket.

Dersom den fysiske boka du er på utkikk etter er utlånt, så kan du sjekke om den finnes som e-bok. Det er Oria som har full oversikt over det vi har av e-bøker. Gjør et søk i Oria, og bruk høyremargen til å avgrense på e-bøker.

Det finnes ulike databaser som er leverandører av e-bøker, og de tilbyr litt ulike vilkår og tjenester. Det lønner seg å lage en egen bruker når man skal lese en e-bok, for da vil man få tilgang til flere verktøy. Noen av tjenestene som tilbys er:

• printe ut et utvalg sider
  • kunne markere sider i bøkene
  • notatmulighet
  • bokmerke
  • laste ned til evig tid
  • laste ned i begrenset tid
  • klikke på referansene i teksten

Bruk link fra vår databaseliste for å få riktig innlogging til basene. Her er et utvalg e-bokleverandører du finner i vår databaseliste:

• ProQuest
  • VLeBooks
  • E-book collection (Ebsco)