Verdensdagen for psykisk helse

Visste du hver femte person i Norge har få eller ingen å vende seg til når de har det vanskelig? At det er flere ensomme nå enn før pandemien?

Årets kampanje av Verdensdagen for psykisk helse oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende. Universitetsbiblioteket ved USN er en åpen, uformell og inkluderende møteplass hvor alle er velkomne.

Du finner flere utstillinger med tema psykisk helse på campusbibliotekene våre. Bøkene kan gjerne bestilles i Oria.

Visste du at

• 44 prosent i Norge er plaget av ensomhet i større eller mindre grad? 15 prosent er mye plaget.
  • En av fem opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk bakgrunn eller seksuell identitet?
  • Diskriminering øker risikoen for depresjon, angst og andre psykiske plager?
  • Dobbelt så mange skeive er plaget av ensomhet sammenlignet med befolkningen ellers?

Vi trenger alle å høre til. #lagplass

Bibliotekar leser i en bok Bøker om psykisk helse

Bokutstilling Bibliotekar leser i en bok

Boksamling i Drammen: Psykologen anbefaler Bokutstilling

Vil du vite mer?

Besøk nettsidene til Verdensdagen for psykisk helse. Der kan du lese mer om årets tema og se ulike markeringer der du bor.

Trenger du noen å snakke med?

Du er ikke alene. Det er flere døgnåpne hjelpetelefoner og chattetjenester hvor du kan få råd, veiledning og noen å prate med. Se en oversikt her.

SSN Helse

Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge har også flere helsetjenester for deg som er student. Les mer om tilbudet her.