#OAWeek 2023

Open Access Week 2023

Nå er det endelig tid for Open Access Week igjen! Årets tema er "Community over Commercialization". Her kan du lese om de spennende webinarene, samt om hvilke tjenester biblioteket kan tilby deg som forsker.

23. til 29. oktober er det Open Access Week, #OAWeek, og årets tema, Community over Commercialization, fremmer et viktig budskap og er med på å sikre fellesskap og støtte.

Også i år vil det bli holdt spennende og viktige webinarer rundt årets tema. For deg som ikke vet hva Open Access Week er, så det en dedikert uke i løpet av året hvor flere institusjoner, blant annet USN, arbeider ekstra hardt for å bevisstgjøre viktigheten med åpen forskning. Målet med åpen forskning er å sikre at alle får gratis og enkel tilgang til forskning og resultater som er offentlig finansiert.

Bærekraftig publisering etter 2024 Mandag 23.10 10:00 - 11:30

Panelsamtale om diamant åpen publisering og norsk som fagspråk

Tirsdag 24.10

14:00 - 15:00

Demystifying Research Data Management - what do you need to know when you start RDM-ing in Norway?

Torsdag 26.10

10:00 - 11:30

Ethical dilemmas in Open Data

Fredag 27.10

10:00 - 11:30

Universitetsbiblioteket hjelper deg

• Dersom du vil registrere deg og ditt arbeid i Cristin kan du trykke her.
  • Hjelpesidene om håndtering av forskningsdata inneholder informasjon om retningslinjer, hjelp til å samle inn, lagre, og arkivere forskningsdata, Open Access politikk, hvordan du skal behandle lydfiler, hva du skal gjøre med kvalitative personopplysninger og mye mer.
  • Hvor bør du publisere? Hva gir mest poeng? Hvor bør du ikke publisere? Klikk og les mer her for å finne ut hvordan din forskning kan bli oppdaget, lest og sitert!
  • USN Open Archive er Universitetet i Sørøst-Norge sitt vitenarkiv for faglige og vitenskapelige arbeider i fulltekst. Alt innhold i vitenarkivet er åpent tilgjengelig for alle.
  • Trenger du forskningsdata? Se vår liste over baser som tilbyr dette her!

USNs politikk for åpen forskning

USN arbeider med å utvikle en politikk for åpen forskning som uttrykker våre ambisjoner og forventninger ved universitetet.

Hovedmålsettingen med politikken er at kunnskapen, kompetansen og aktivitetene ved USN skal være tilgjengelige og nyttige for aktører både innenfor og utenfor akademia.

Du kan følge fremdriften til prosjektet frem mot en ferdig politikk her. Vi ønsker at selve politikkteksten utformes i samarbeid med alle ved USN som ønsker å bidra.

Vi vil gjerne høre hva du mener! Her kan du lese det nyeste utkastet (publisert 20.10.2023) og gi oss dine innspill.

Si din mening